Vyhľadaj túru

Dedinky - Stratenský kaňon - Havrania skala

havrania_skala Dedinky - Stratenský kaňon - Havrania skala | Slovenský raj | Turistika
Autor: Honza Groh (Jagro) - vlastné dielo, CC BY 3.0
Oblasť: Slovenský raj

Východisko: Dedinky

Náročnosť: náročná

Trvanie: poldenná

Prevýšenie: 359m

Trasa

Dedinky (795m) - červená- Stratenská Píla (795m) [0:45] – Stratená (800m) [0:35] – Stratenský kaňon (820m) [0:30] - modra- Havrania skala (1154m) [1:00] – Občasný prameň (990m) [0:25] – Veľ. a mal. Zajfy, rázc. (825m) [0:40] - zelena- Malé Zajfy (920m) [0:35] - modra- Geravy (1032m) [0:40]- zelena- Dedinky [0:35]. Celkový čas: [5:45].

Výškový profil:

Výškový profil

Popis:

Od orientačného stĺpu v Dedinkách sa vydávame po červenej značke stúpaním na hrebeň. Odtiaľ strmo klesáme dolu až k juhozápadnému výbežku planiny Geravy- Gačovskej skale. Dostávame sa na chodník vedúci po brehu vodnej nádrže Palcmanská Maša. Na konci chodníka prichádzame ku skupine súkromných chát – Stratenská Píla(795m). Pokračujeme ďalej po ceste až k rázcestiu pri podjazde a odtiaľ prechádzame priamo cez obec Stratená (800m). Za ňou kráčame popri toku Hnilca až k rázcestiu Stratenského kaňonu(820m), kde sa pripája žltá značka, s ktorou budeme pokračovať ďalej. Pred nami je strmšie stúpanie vľavo až na širšiu cestu a ňou na lúčku, kde sa nachádza križovatka lesných ciest. Odtiaľ pokračujeme vľavo na veľkú poľanu Strosik. Cez ňu sa dostávame až k orientačnému stĺpu pri Havranej skale(1154m). Na vrchol Havranej skaly vedie tvarová značka z chodníka pod orientačným stĺpom.

Ďalej pokračujeme dolinou a skalnou roklinou strmým klesaním pod zrázy Havranej skaly. Odtiaľ nás serpentíny vedú až k Občasnému prameňu(990m). Teraz kráčame po širokej lesnej ceste, ktorá nás veľkým oblúkom dovedie do dolinky s potôčikom vytvoreným z Občasného prameňa. Po tej iste ceste sa dostávame až do doliny Veľký Zajf a odtiaľ širokou lesnou cestou prichádzame až k rázcestiu pri moste. Tu sa značka mení na zelenú. Pokračujeme širokou cestou, ktorá vedie dolinou Malého Zajfu vľavo až k ďalšiemu rázcestiu. Odbočujeme vľavo, ďalej ideme stále po ceste až na križovatku, kde sa cesta Malým Zajfom spája so starou Glackou cestou. Opäť sledujeme žltú značku.

Z križovatky vystúpime širšou lesnou cestou na poľanu. Cez ňu a pás lesa prechádzame na ďalšiu veľkú poľanu s lyžiarskymi vlekmi. Jej juhozápadným okrajom sa dostávame až k bývalej stanici lanovky na Geravách (1032m). Teraz sledujeme zelenú značku. Postupne zostupujeme dolu, miestami križujúc trasu sedačkovej lanovky. Dostávame sa do sedla s krížom. Odtiaľ pokračujeme ďalej stále popri dráhe lanovky. O pár metrov ďalej sa dostávame na okraj chatovej osady. Prechádzame cez parkovisko až k orientačnému stĺpu Dedinky.

Náročnosť: náročná, prevýšenie 359m, poldenná

Na túre uvidíte:

• Gačovská skala – južné ohraničenie planiny Geravy strmými skalnými zrázmi , spadajúcimi do kotlinovitého rozšírenia údolia Hnilca pri vodnej nádrži Palcmanská Maša. Významný výhľadový bod.
  • Palcmanská Maša – vodná nádrž vytvorená na hornom toku rieky Hnilec
  • Stratenský kaňon – kratší, ale veľmi romantický kaňonovitý úsek horného toku Hnilca
  • Havrania skala – výrazný vrchol v centrálnej časti Slovenského raja s veľmi strmými skalnatými zrázmi. Veľmi významný výhľadový bod
  • Občasný prameň – prírodná rarita Slovenského raja. Voda z prameňa vyviera na povrch len v istých časových intervaloch, ktoré závisia od podzemných vôd a zrážok

Fotogaléria

Štatistiky

Názov Údaj
Dĺžka trasy 16.03 km
Stúpanie v úsekoch 8.75 km (55 %)
Klesanie v úsekoch 7.28 km (45 %)
Maximálna výška 1154 m n.m. ("Havrania skala")
Minimálna výška 795 m n.m. ("Dedinky")
Prevýšenie 359 m
Celkom nastúpaných výškových metrov 624 m (sklon 7.1 %)
Celkom zjazdených výškových metrov 624 m (sklon 8.6 %)
Maximálny sklon do kopca 20.7 % (v úseku 764 m, Malé Zajfy -> (580))
Maximálny sklon z kopca 72.4 % (v úseku 217 m, Havrania skala -> Občasný prameň)

Ubytovanie v okolí

• Jaskyne
  • Turistika
  • Výstupy
load more hold SHIFT key to load all load all