Kláštorisko - Sokolia dolina

Trvanie: poldenná

Prevýšenie: 440m

Trasa

Kláštorisko (745m) – modrá- Kláštorisko, lúka - modra- Kyseľ, ústie - zelena- Sokolia dolina, ústie - modra- Sokolia dolina, záver (1000m) - zelena- Pod Bykárkou (1010m) [0:20] - modra- Klauzy (640m) [0:50] - zelena- Sokolia dolina, ústie (570m) [0:40] - Kyseľ, ústie (585m) [0:15] - modra- Kláštorisko, lúka (750m) [0:35] - modrá- Kláštorisko (745m) [0:10]. Celkový čas: [5:40].

Výškový profil

Popis

Od orientačného stĺpa na Kláštorisku sa vydávame po modrej značke miernym terénom cez lúčnu poľanu. Po 10 minútach sa dostávame na rázcestie Kláštorisko – lúka, odkiaľ sledujeme žltú značku. Pre nami je úsek náročného klesania, ktorý zdolávame pomocou technický pomôcok umiestených v svahu. Ďalej klesáme až sa dostávame drevenej lávke. Prechádzame na druhú stranu potoka Kyseľ, kde je orientačný stĺp Kyseľ – ústie. Tu sa značka mení na zelenú. Nasledujúci úsek cesty absolvujeme pomocou niekoľkých drevených rebríkov. Pokračujeme dolinou popri potoku až prichádzame k rázcestiu Sokolia dolina – ústie. Farba značky sa opäť mení na žltú, ktorá nás vedie širším údolím po chodníku i riečiskom potoka ku Skalnému vodopádu. Prejdeme ním stúpačkami a rebríkom. V období veľkých vôd, za dažďových prívalov možno vidieť pred Skalným vodopádom na pravej strane Bočný vodopád.

Za Skalným vodopádom pokračujeme chodníkom so značným stúpaním k Závojovému vodopádu. Prekonávame ho rebríkom, mostíkom a sústavou rebríkov v kolmej stene až na vyhliadkový mostík nad druhým zlomom vodopádu. Od mostíka prejdeme stúpačkami nad tretí zlom vodopádu a širšou časťou doliny k ďalšiemu- Vyšnému vodopádu. Cezeň prejdeme takisto rebríkmi a stúpačkami k ďalšiemu prahu doliny. Odtiaľ vedie širší chodník k rozvetveniu doliny. Vydáme sa pravou vetvou doliny zo začiatku širším chodníkom, neskôr cestou až na polianku s rázcestím. Z polianky vpravo mierne zvlneným terénom prídeme k zrubovej chate- záver Sokolej doliny. Ďalej nás cesta vedie pohodlne zmiešaným lesom po zelenej značke až k rázcestiu Pod Bykárkou. Odbočíme doľava. Teraz sledujeme opäť žltú značku. Cesta vedie náročným terénom. Zostupujeme lesom a po ľavej strane miestami vidíme vyčnievajúce holé vápencové skaly. Dolinou Tomášovská Belá prichádzame až na rázcestie Klauzy (643m). V tejto lokalite sa nachádza i vodná nádrž či studnička. Značka sa opäť mení na zelenú.

Postupujeme na sever v smere toku Bieleho potoka. Miernym terénom sa cez niekoľko mostíkov dostávame k rázcestiu Sokolia dolina – ústie (572m). Stále sa držíme zelenej značky a kráčame dolinou popri potoku. Cez niekoľko drevných rebríkov prichádzame k rázcestiu Kyseľ – ústie(556m). Odtiaľ sa drevenou lávkou dostávame cez potok Kyseľ a po žltej značke stúpame ďalej doľava. Výstup týmto náročným a strmým úsekom cesty prekonávame za pomoci technických pomôcok, ktoré sú umiestnené v svahu. Dostávame sa k rázcestiu Kláštorisko – lúka (785m). Pokračujeme po modrej značke miernym terénom cez lúčnu poľanu s výhľadmi na Vysoké Tatry. Za približne 10 minút sa dostávame priamo do Kláštoriska.

Náročnosť: stredne náročná, prevýšenie 440m, poldenná

Štatistiky

Názov Údaj
Dĺžka trasy 11.34 km
Stúpanie v úsekoch 4.91 km (43 %)
Klesanie v úsekoch 6.43 km (57 %)
Maximálna výška 1010 m n.m. ("Pod Bykárkov")
Minimálna výška 570 m n.m. ("Sokolia dolina, ústie")
Prevýšenie 440 m
Celkom nastúpaných výškových metrov 668 m (sklon 13.6 %)
Celkom zjazdených výškových metrov 668 m (sklon 10.4 %)
Maximálny sklon do kopca (v úseku 821 m, Kyseľ, ústie -> Kláš. horná lúka)
Maximálny sklon z kopca (v úseku 821 m, Kláš. horná lúka -> Kyseľ, ústie)

Ubytovanie v okolí

• Jaskyne
  • Turistika
  • Výstupy
load more hold SHIFT key to load all load all